Jaarverslag 2022 Stichting Hors Classe

Ik begin dit verslag met een bericht dat ik halverwege het jaar ontving van een van onze vertrouwelingen:

Bericht uit Mali met betrekking tot politieke situatie en het effect daarvan op het onderwijs

De politieke situatie in Mali is vanaf het vertrek van de vader van de onafhankelijkheid (oud president ATT) tot op de dag van vandaag de verkeerde kant opgegaan omdat onze systemen werden en worden gedicteerd door mensen die onze staatshoofden manipuleren voor hun eigen belangen. Dit is wat de huidige (militaire) regering wil veranderen en dat is niet gemakkelijk omdat het kwaad diep zit.

Het effect op het onderwijs is dat ik (Moussa B. onze onderwijzer in Yassalam) lang geleden merkte dat ze in Mali een onderwijssysteem hebben waarvan ik niet weet waar het vandaan komt. Omdat ze Bambara op school willen onderwijzen, waar ik niet tegen ben, maar ik denk dat de gebruikte termen vaak termen uit andere talen zijn, maar niet Bambara.

Ik zeg niet dat ik gelijk heb, maar dat is mijn gedachte. En met de crisis van rebellie worden  honderden scholen gesloten zodat  schoolkinderen niet goed opgeleid worden.

Dit treurigmakende bericht ontslaat me echter niet van het gevoel dat, ook al is het minimaal, het toch zinvol blijft te investeren in onderwijs. Zolang als we het vol kunnen houden.

Na een absentie van 2 jaar  ben ik dit jaar in augustus naar Mali geweest. Het leven kachelt daar gewoon door. Mensen blijven waardig hun lot dragen. Dat alles (rijst, gierst) veel duurder wordt is een onvermijdelijk gegeven.

Tijdens mijn aanwezigheid kwam het bericht van het overlijden van Douada Coulibaly. Een trouwe Hors Classe bénéficiaire. We hebben heel veel voor hem kunnen doen waarmee hij  op een inspirerende manier zijn leven op de rails wist te krijgen. Hij laat een vrouw en 2 kinderen achter.

Nieuw dit jaar is dat Hors Classe  zich naast het onderwijs voor de gemeenschap van Yassalam ook inzet voor het onderwijs van een gezin in Segou.